نشانههای جغرافیایی برای اطلاع مصرف کنندگان از منشأ و کیفیت محصولات بکار میروند. بسیاری از نشانههای جغرافیایی شهرت با ارزشی را کسب کردهاند که در صورت عدم حمایت کافی از آنها ممکن است که توسط عوامل تجاری متقلب مورد سوء استفاده قرار گیرند. استفاده نادرست از نشانههای جفرافیایی توسط اشخاص غیر مجاز ، برای مثال (دارجیلینگ) برای چایی که در باغهای چایی دارجینگ پرورش داده نشده برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان مشروع زیان آور است. مصرف کنندگان فریب خورده و باور میکنند که یک محصول مرغوب با کیفیت خاص خریداری میکننند در حالی که در واقع یک محصول تقلبی بیارزش را میخرند . تولید کنندگان ضرر میبینند ، زیرا تجارت با ارزش از آنها برگرفته شده و شهرت کسب شده برای محصولاتشان نیز ضربه میبیند .